3FM SOCIAL CAMPAGNE
Met 3FM DJ's Barend van Deelen en Wijnand Speelman plankgas achter Oranje aan, tijdens het EK in Duitsland.

ACHTERGROND
De 3FM, KRO-NCRV en PowNed besloten handen ineen te slaan tijdens het EK 2024 in Duitsland. Wijnand Speelman van de KRO-NCRV en Barend van Deelen van PowNed gingen in de gelijknamige campagne "Plankgas achter Oranje aan". Een camper werd omgebouwd tot volwaardige radiostudio, zodat de heren op locatie uitzending konden maken.
Vanuit SocialChefs haakten we aan om met de DJ's mee door Duitsland te reizen en ter plekke social content te bedenken en maken. Best een bijzondere reis, want bij vertrek was het nog niet duidelijk hoelang we uiteindelijk weg zouden zijn. Uiteindelijk waren we drieënhalve week met de crew van 3FM op pad.
De reis begon in Nieuwkoop bij Holland Camper Verhuur, waarna we met in totaal 3 campers +/- 2400 kilometer door Duitsland hebben gereden. Enkele hoogtepunten van de reis waren:
- Elk dag maakten we zowel de 3FM ochtend- als de middagshow vanuit een camper, wij schakelden het beeld
- Op wedstrijddagen liepen Nederlandse fans in een stoet naar het stadion. Echt bizar om tussen zoveel joelende fans te lopen.
- Als we op pad gingen om social content te schieten met fans van andere landen, dan werden we met open armen ontvangen
- De content die we aanleverden ging door het spreekwoordelijke dak
Uiteindelijk hebben we op het TikTok kanaal van ons moederbedrijf Cine Chefs een aantal EK-posts geplaatst, waarvan enkele >450.000 impressies en >18.000 likes vergaarden op één post.
RESULTATEN
De content die we produceerden werd verspreid over verschillende kanalen, waaronder:
- Het TikTok kanaal van 3FM
- Het Instagram kanaal van 3FM
- Het Instagram kanaal van het radioprogramma "Wijnand in de ochtend"
- Het Instagram kanaal van Wijnand Speelman
- Het Instagram kanaal van Barend van Deelen
- Het uitzendkanaal op het Instagram kanaal van 3FM
- Een liveblog op de website van 3FM
- Het Twitter kanaal van 3FM
- Het Youtube kanaal van 3FM
We hebben de totalen niet doorberekend, maar een vlugge schatting laat zien dat de campagne voor miljoenen impressies en tienduizenden likesheeft gezorgd.
Tot slot waren de luistercijfers voor 3FM in de weken van deze campagne significant gestegen. Een van de sterkste stijgingen sinds het vertrek van Giel Beelen (de hoogtijdagen van 3FM).